Lene Wiklund har et imponerende antal udstillinger bag sig.

Farvens Sjæl

"At se naturen som sjælens spejl er udgangspunktet for mine billeder. At undersøge farvernes tone og dybde i samspil med elementernes form – uanset motiv; søger jeg med mine billeder at opnå en ro og harmoni men uden at miste spændingen.

Jeg foretrækker oliemaling blandet med linolie pga dens organiske kvalitet og langsomme tørretid, dvs jeg kan arbejde længere tid i samme farvelag og både fjerne og tilføre maling. Det er vigtigt for mig, da jeg toner farverne til mange nuancer. Tit opdager jeg nye toner på denne måde.

Som maler gør jeg mig mange tanker før, undervejs og efter billedet, men i selve malehandlingen arbejder jeg i nuet, med et selvforglemmende nærvær som måske er selve den kreative essens: at være skabende fordi det er muligt… og nødvendigt".


Vinter trilogien

"Vinterbillederne hører til de første store formater jeg har lavet, derfor skulle jeg holde det til en enkelt opgave hvor det var farven der var vigtig og ikke så meget motivet..

Jeg malede dem om vinteren og da de tre farver rød, hvid og sort er de første farver mennesket har brugt igennem tiderne..det er jordens farver, rent fysisk kommer de fra jorden, og da jeg vidste at netop de tre farver ville danne en harmonisk helhed, besluttede jeg mig for at lave et billede i hver farve med vinter som tema.

Men…et hvidt billede bliver nemt koldt og uhyggeligt at se på så det skulle have nogle varme toner så det blev mere blødt og varmt. Den røde måtte også tones til en mere rolig og dæmpet farve men den er mere taknemmelig..vi kan godt li røde farver..der vækker os til live.. Til sidste den sorte var også en udfordring da man jo ikke kan holde ud at se på for meget sort..så brun umbra blandet med den sorte og mørkerøde måtte blødgøre og gi liv til den sorte.. 

I højformat kan man ikke lave egentlige landskaber så motivet måtte være mere abstrakt og alligevel ikke.. det er tydeligt vi er i naturen både i farveholdning og figurer".

Malerierne er i formatet 200cm x 140cm

 

Vinterland i Rød - Hvid og Sort

Rød er vinteren når solen står lavt mellem de nøgne træer

efterårets røde blade og buske forgår ikke så let

Rød er varme og liv når kulden sætter ind

 

 

Hvid er vinteren hvor næsten alt er dækket af sne

kun sorte stubbe og rester af visne planter stikker op

forfald og forandring gemmer sig under det hvide dække

Sneen er smuk og kold som døden

 

 

Sort er vinteren når marken ligger nøgen og pløjet 

og buske og siv stædigt holder ud 

vinteren er tit brun i mange nuancer

som bjørnen i vinterhi 

Sort er evighedens farve hvor intet er begyndt

 

 

 

Male-redskaber

"Rent praktisk foregår det med en rulle/ valse i hårdt gummi samt spatel. Pensel bruger jeg mest til detaljer, til at skitsere med og til at dække større områder med farve, f. eks hvis et billede skal ændres helt fra bunden. Rullen blev mit foretrukne værktøj ef flere grunde. Først og fremmest fordi jeg godt kan lide de store rene farveflader uden synlige mærker efter værktøjet, som f eks penselstrøg altid efterlader sig et spor. Den er på en måde et usynligt værktøj. Til sidst bruger jeg efterhånden rullen som man måske ville bruge en pensel, dvs laver strøg på alle måder og ridser med kanten og håndtaget. Spatelen er også et vigtigt redskab da den ikke bevæger sig, men er mere som en smørekniv jeg lægger farve på og arbejder sammen. den er god til at få nye ideer og til at male mere ekspressivt med, dvs den efterlader et mere uroligt udtryk. Tit starter jeg et nyt billede med spatel og når jeg føler trang til at “rydde op” og skabe orden kommer rullen på banen.

Maleprocessen er for mig både hurtig og langsom. Jeg arbejder hurtigt og indimellem lykkes et billede på ret kort tid (især billeder malet en plein air) men ofte skal jeg arbejde i flere lag for at finde det rigtige udtryk og en stemning der rækker udover selve motivet. Tit er de billeder jeg har arbejdet længst og flest gange med dem med det stærkeste og dybeste udtryk. Motiverne er ofte hentet fra naturen eller elementer fra naturen. Eller som i de orientalske temaer, abstraktioner over mønstre, tegn, arkitektur etc. Farven i sig selv kan undertiden fungere som motiv".