Gotfred Lom, f. 1971. Autodidakt maler og billedkunstner.

Født og opvokset i Struer i Vestjylland og uddannet cand.mag. i film- og tv-kundskab fra Aarhus Universitet. Bosiddende i Randers.

Har udstillet i og deltaget i kunstneriske projekter i Danmark, England, Irland, Serbien og USA.

Udstillinger i Danmark inkluderer Kunstnernes Påskeudstilling, Limfjordens censurerede udstilling, Galleri Anna Bjerre, Bovbjerg Fyr, Løgumkloster Refugium, Skanderborg Rådhus, Johanneskirken i Vorup o.a. Mine næste to udstillinger bliver i Galleri IC i september og i Metronomen i november 2016.

 

 

Kunstneren skriver:

"Jeg har ud over maleriet også beskæftiget mig med lydkunst, video og foto, og jeg har skrevet en del lyrik, herunder også en libretto til en miniopera af den serbiske komponist Marina Vesic. Jeg har et løbende, kunsterisk samarbejde med den engelske figurative maler Fionn Wilson, med hvem jeg også flere gange har udstillet, og jeg har derudover lavet projekter sammen med blandt andet komponisten og forfatteren Ailís Ní Ríain, maleren Myrna Wøhlk Vilbæk, digteren Jørgen Wassilefsky, den franske komponist Phil Rodrigues og mange andre.

Mine værker er primært inspireret af naturen, af musik og af poesi.

Jeg har lavet en del malerier inspireret af den østrigske digter Georg Trakl, ligesom jeg har lavet værker med udgangspunkt i lyrik af den irske digter Hugh MacDiarmid og af den rumænsk-fødte Paul Celan.

Derudover har jeg blandt andet lavet en større serie værker på papir inspireret af Dyatlov Pas-ulykken i 1959, og jeg har lavet en serie inspireret af seriemordere. Dyatlov Pas-serien inspirerede efterfølgende den irske komponist og forfatter Ailís Ní Ríain til at skrive slagtøjskvartetten Dubinina's Tongue.

Jeg arbejder også kontinuerligt på malerier inspireret af Bibelen og udstiller gerne i kirkelige sammenhænge.

 


Jeg er opvokset i Struer i Vestjylland, og den vestjyske natur og det flade vestjyske landskab har betydet meget for mit maleri. Mit første store maler-idol var ekspressionisten jens Søndergaard, som var den, der oprindelig viste mig, at malerier kunne være andet og mere end bare til pynt. Søndergaard malede verden, som han følte den i kroppen, og jeg kunne genkende denne verden som min egen. Det har lige siden været mit formål med mit eget maleri: ikke at male verden, som den ser ud, men som den føles - og som den føles af mig.

Jeg bryder mig ikke så meget om at tænke på mine malerier som abstrakte, for for mig betyder abstrakt noget luftigt eller ukonkret, og jeg ønsker det stik modsatte. Som maler er jeg ikke særlig interesseret i abstraktioner eller idéer, men i det faktiske. For mange år siden skrev en maler-kollega en tekst om mig, som han gav overskriften Kødets konsistens. Det var meget præcist set, synes jeg. Der er temaer i mit maleri, og kød og kropslighed er et af dem. Men helt generelt: jeg interesserer mig for - som ordbogen definerer konsistens - "grad og type af blødhed, fasthed, stivhed el.lign. af et stof, et produkt eller en organisme". Og mødet mellem konsistenser.

Andre temaer er nat og mørke".